Školní vzdělávací program pro školní družinu

Dokumenty školní družinyKomentáře nejsou povolené u textu s názvem Školní vzdělávací program pro školní družinu

ZŠ Brno, Janouškova 2, příspěvková organizace

Identifikační údaje školní družiny

Školní vzdělávací program pro zájmové vzdělávání

Název programu: HRAVÁ A OTEVŘENÁ ŠKOLA

Název a adresa školy:
Základní škola Brno, Janouškova 2, příspěvková organizace                                   Janouškova 2/577
613 00 Brno                            
 
Č. j.: ZSJAN 11/2023

IČO: 49 46 66 15

IZO: 049 466 615

REDIZO: 600 108 589

Ředitel školy: Mgr. Jan Maroši

Koordinátor ŠVP ŠD: ZŘ pro 1. stupeň PaedDr. Helena Malůšková

Kontakt: + 420733 537 393

Spoluautor: vedoucí vychovatelka Regina Vedralová

Mobil ŠD:+ 420 731 651 081

Telefon sekretariát: 545 222 083 

Webové stránky: www.zsjanouskova.cz

E-mail: vedeni@zsjanouskova.cz

Zřizovatel školy:  Statutární město Brno MČ Brno – sever, Bratislavská 70,

                               601 47 BRNO

                               IČO: 44 99 27 85

                              Telefon: 545 542 111

                              Webové stránky: www.sever.brno.cz

Platnost dokumentu od: 26. 1. 2023

Vydal: Mgr. Jan Maroši – ředitel školy

……………………………………..

                 Ředitel školy

Školní vzdělávací program pro školní družinu

ŠVP je povinný obecně přístupný pedagogický dokument. Formuluje, jak nejvhodněji a nejefektivněji pedagogicky působit na žáky, aby co nejlépe využívali volný čas s ohledem na místní podmínky.

Charakteristika školní družiny

Školní družina nemá závazné vzdělávání, vychází jen z obecných vzdělávacích cílů stanovených školským zákonem. ŠD není pokračováním vyučování. Jejím úkolem je kvalitně zaměstnat děti v době mimo vyučování, prohlubovat a upevňovat jejich znalosti a vědomosti. Práce ŠD je zcela samostatnou oblastí výchovně – vzdělávací činnosti, řídí se specifickými požadavky a pravidly pedagogiky volného času. Vychází z celoročního plánu ŠD a jednotlivé činnosti a aktivity jsou zaznamenávány v měsíčních plánech pro každé oddělení.

ŠD mohou navštěvovat jak děti se speciálními vzdělávacími potřebami, tak děti mimořádně nadané.

ŠVP obsahuje tyto části:

1. Cíle výchovně – vzdělávacího procesu ve školní družině (klíčové kompetence)

2. Obsah a formy výchovně – vzdělávacího procesu

3. Časový plán

4. Evaluační plán

5. Materiální podmínky

6. Podmínky pro činnost žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

7. Personální podmínky

8. Ekonomické podmínky

 9. Podmínky přijímání žáků a podmínky průběhu a ukončování vzdělávání

10. Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků, ochrany před sociálně patologickými jevy a prevencí rizikového chování, před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí

11. Umístění ŠVP ŠD

12. Dokumentace ŠD

13. Tematické okruhy

1. Cíle výchovně – vzdělávací práce ve školní družině

a) Rozvoj osobnosti dítěte:

  • rozvíjet jeho vědomosti, schopnosti, dovednosti, postoje a být za ně
  • zodpovědný
  • prohlubovat zájem o okolí (lidé, příroda)
  • rozvíjet sociální kontakty, komunikaci a schopnost spolupráce v kolektivu
  • posilovat v dětech zdravé sebevědomí a sebejistotu
  • rozvíjet svůj zájem a talent
  • aktivně rozvíjet a chránit fyzické a duševní zdraví

b) Prohlubování všeobecného vzdělání

c) Utváření vědomí národní a státní příslušnosti:

  • etnická, národnostní, kulturní, jazyková a náboženská identita jedince, poznání světových a evropských kulturních hodnot a tradic

d) Pochopení a uplatňování zásad demokracie a právního státu:

  • naučit se jednat v duchu základních lidských a etických hodnot

e) Pochopení a uplatňování principu genderové rovnosti ve společnosti

f) Získání a uplatňování znalostí o životním prostředí a jeho ochraně

Obecným cílem je výchova všestranně harmonicky rozvinutého člověka. Ve školní družině je nutné přijímat výchovu i jako specifickou formu primární prevence sociálně patologických jevů.

Preventivní výchovné programy uplatňujeme se zaměřením na tyto oblasti:

  • Výchova ke zdravému životnímu stylu – správné stravovací návyky, pitný režim, osobní hygiena, tělesná zdatnost, rozvíjení citové stránky osobnosti
  • Posilování komunikačních dovedností – napomáhá dětem v sociálním učení a hledání místa ve skupině – rozvoj slovní zásoby, schopnost naslouchat, kultivace slovního i mimoslovního projevu
  • Formování životních postojů – odpovědnost za své chování, pravdomluvnost, přijímat důsledky svého chování.
  • Ovládání negativních citových reakcí – vyrovnat se hrou se stresem, naučit se přijímat neúspěchy a nedostatky a schopnost nepodléhat jim.
  • Schopnost najít své místo ve skupině – poznání sebe sama, zvyšování sebevědomí kladným hodnocením, posilování pozitivního myšlení, učení se toleranci a ochotě pomoci a úctě ke starší generaci.

Činnost školní družiny jako součásti vzdělávací soustavy by měla ústit v získávání tzv. klíčových kompetencí. Představují soubor znalostí rozvinutých do schopností a povýšených na dovednosti, které jedinec umí využívat v praxi. Získané klíčové kompetence jedinci potřebují pro svou osobní realizaci, k začlenění do společnosti a zaměstnání, a odrážejí se i v projevovaných postojích.

Klíčové kompetence

1. Kompetence k učení

  • vedeme děti k dokončení započaté práce
  • učíme děti zhodnotit svoji práci
  • pomáháme žákům získávané vědomosti dávat do souvislostí
  • pomáháme dětem uplatňovat získané zkušenosti v praktických situacích

2. Kompetence k řešení problémů

  • učíme žáky, že vyhýbání se problémům nevede k cíli
  • vedeme žáky k všímání a řešení problémů, k rozlišování správných a chybných
  • řešení
  • motivujeme žáky k uvědomování si zodpovědnosti za svá rozhodnutí

3. Kompetence komunikativní

  • učíme žáky vyjadřovat své pocity řečí i gestem
  • vedeme žáky k ovládání řeči a ke komunikaci bez ostychu s dětmi i s
  • dospělými
  • vedeme žáky ke kultivované komunikaci

4. Kompetence sociální a personální

  • učíme žáky zodpovědnosti za své chování a jednání
  • učíme žáky spolupracovat ve skupině, prosadit se i podřídit a umět přijmout
  • kompromis
  • vedeme žáky k rozpoznání vhodného a nevhodného chování
  • učíme žáky projevovat ohleduplnost, vnímat nespravedlnost, agresivitu a
  • šikanu
  • motivujeme žáky k uplatňování společenských návyků

5. Kompetence občanské

  • učíme žáky plánovat, organizovat, řídit a hodnotit
  • vedeme žáky k odpovědnému přístupu k úkolům a povinnostem
  • pomáháme žákům uvědomovat si svá práva a práva druhých
  • vedeme žáky k odhadování svých rizik činností, k ochraně svého zdraví a
  • přírody
  • učíme žáky být tolerantní k odlišnostem mezi lidmi
  • pomáháme žákům zapojit se do kulturního dění a sportovních aktivit

6. Kompetence k trávení volného času

  • pomáháme žákům vhodně si vybrat zájmové činnosti dle vlastních

 dispozic

  • pomáháme žákům rozvíjet své zájmy v organizovaných skupinách i

 v individuálních činnostech

  • vedeme žáky k tomu, aby uměly říci „NE“ nevhodným nabídkám

7. Kompetence digitální

  • podporujeme žáky v jejich samostatnosti při práci s digitálními

          technologiemi

  • vedeme žáky k dodržování zásad bezpečnosti
  • motivujeme žáky k aktivnímu vyhledávání informací, o které se zajímají (přírodní a kulturní památky v místě bydliště, v okolí školy, v našem 

          městě, v naší zemi, v Evropě i ve světě, zajímavosti ze světa vědy a

techniky …)

  • učíme žáky využívat interaktivní metody práce (odkazy, videa, pokusy)

 

2. Obsah a formy výchovně – vzdělávacího procesu

Základním prostředkem činnosti školní družiny je hra založená na zážitku dětí, která obohacuje jejich sebepoznání, rozšiřuje vědomosti a dovednosti a navozuje kladné emoce. Strategií pedagogické práce je respektování požadavků pedagogiky volného času a využívá prvky zážitkové pedagogiky. Činnosti navazují na školní vyučování a jsou přizpůsobené věku a potřebám dětí. Výchovné složky se střídají tak, aby převládala rekreační forma práce.

Při všech činnostech je nutné dbát především na bezpečnost dětí.

Vzdělávací program ŠD vychází z konkrétních podmínek ŠD, navazuje na ŠVP I. stupně a týká se především oblasti ČLOVĚK A JEHO SVĚT.

Obsahem se prolínají tyto tematické okruhy:

  • Místo kde žijeme: vztah ke škole, městu, státu
  • Lidé kolem nás: příbuzenské vztahy v rodině, vztahy ve škole, mezi dětmi, pravidla soužití a pravidla slušného chování, základní lidská práva a práva dítěte, principy demokracie
  • Rozmanitosti přírody: rozmanitosti živé i neživé přírody, roční období a jejich proměny, vliv člověka na přírodu a její ochrana
  • Lidé a čas: báje, regionální pověsti, tradice, zvyky, odlišnost způsobu života, orientace v čas
  • Člověk a jeho zdraví: zdravý životní styl, pitný režim, ochrana před úrazy, udržování tělesné kondice

(Konkrétní rozpracování jednotlivých okruhů – viz kapitola Tematické okruhy.)

Činnost školní družiny zahrnuje tyto formy vzdělávání:

  • pravidelná činnost – je dána týdenní skladbou zaměstnání a představuje zejména organizované aktivity zájmového či tělovýchovného charakteru. Na každý den je zařazena zájmová činnost (výtvarná, pracovní, hudebně-pohybová, sportovní a přírodovědná), vše vychovatelka přizpůsobuje dětem a momentálním okolnostem.
  • příležitostná činnost – tyto činnosti nejsou zahrnuty do standardní týdenní skladby činností; jsou to např. návštěvy kina, hvězdárny, tematické besedy, slavnosti a jiné.
  • odpočinkové činnosti – klidové činnosti (poslechové činnosti, využití IT zařízení, četba, různé formy relaxace, individuální, spontánní hra), aktivní odpočinek (rekreační činnosti), které kompenzují jednostrannou zátěž během školního vyučování. Jako aktivní odpočinek mohou sloužit i různé organizované zájmové činnosti (např. tělovýchovné, hudebně-pohybové aktivity,…)
  • spontánní činnosti – nabídka těchto činností je průběžná; role vychovatelky spočívá nejen v zajištění bezpečnosti, ale také v navození, podněcování a motivování některých vlastních aktivit dětí, není vyloučena její osobní účast na některých hrách, ranní i koncová činnost a pobyt venku.
  • příprava na oběd – prohlubování hygienických návyků, použití WC, kapesníku, zásady správného stolování.
  • příprava na vyučování – prolíná se všemi činnostmi během celého dne ve školní družině, zahrnuje didaktické hry, hádanky, soutěže, rozšiřování slovní zásoby, tematické vycházky a činnosti, jimiž upevňujeme a rozšiřujeme poznatky, které žáci získali ve školním vyučování.

 

3. Časový plán

  • Při docházce do školní družiny žáci plní úkoly vyplývající z celoročního plánu ŠD. Věnují se zájmové, rekreační a odpočinkové činnosti.
  • Jednotlivé činnosti a aktivity jsou podrobněji zaznamenány v měsíčních plánech pro každé oddělení.
  • Činnost v jednotlivých odděleních ŠD probíhá dle týdenní skladby zaměstnání, kterou má každá vychovatelka zpracovanou pro své oddělení.

4. Evaluační plán

Evaluační plán obsahuje hodnotící kritéria a navrhuje, kdy na základě analýzy provedeme v ŠVP případné změny. Vnitřní evaluace činnosti ŠD spočívá v průběžném sebehodnocení práce vychovatelek. Vnější hodnocení provádí vedení školy, zřizovatel a Česká školní inspekce.

5. Materiální podmínky

Školní družina je rozdělena do šesti oddělení zpravidla podle věku žáků. Maximální kapacita je 30 žáků v jednom oddělení, tj. 180 žáků celkem. Jedno oddělení se nachází ve  třídě, ostatní oddělení mají samostatné místnosti. Dále má k dispozici vybavenou hernu a kabinet pro vychovatele. Ve všech prostorách mají žáci možnost využít části třídy jako relaxační zóny. Prostory jsou vybaveny nábytkem, pomůckami (hračky, stolní a konstruktivní hry, sportovní náčiní atd.) a interaktivními tabulemi. Vyžít lze i školní cvičnou kuchyňku.

Pro pobyt venku využíváme školní hřiště, na vycházky chodí žáci do přilehlého parku a okolí školy.

Pro žáky s SVP jsou zakoupeny kompenzační pomůcky.

Vychovatelky sledují další možnosti doplňování a zlepšování materiálních podmínek pro svoji práci.

6. Podmínky pro činnost žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných

Od roku 2016 je v platnosti vyhláška 27/2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných.

Žákům se speciálními vzdělávacími potřebami je podle stupně a charakteru jejich znevýhodnění při jejich začleňování do volnočasových aktivit věnována průběžná zvláštní pozornost.

Do oddělení ŠD mohou být začleňováni žáci ze společensky a kulturně znevýhodněného prostředí, z rodin s oslabeným rodinným zázemím, jednotlivci pocházející z jazykově odlišného prostředí.

Práce se žáky je více individualizovaná, vyžaduje hlubší spolupráci vychovatele s třídními učiteli, výchovným poradcem, metodikem prevence i se zákonnými zástupci. Někdy dle požadavků PPP pracuje v ŠD i asistent pedagoga, jehož náplň práce určuje vychovatel v daném oddělení.

Žákům s SVP ŠD umožňuje:

  • vytvořit podmínky pro odpočinek
  • pracovat s emocemi a uvolňovat napětí
  • nabídnout prostředí pro prohlubování vztahů s vrstevníky
  • poskytnout bezpečný prostor k rozvoji dovedností bez tlaku

          na výkon

  • pomoc s přípravou do výuky

Pro rozvoj talentovaných jedinců nabízí školní družina další doplňkové aktivity v oblastech jejich zájmů.

7. Personální podmínky

Pedagogické působení zajišťuje šest plně kvalifikovaných vychovatelek, z nichž jedna je stanovena vedoucí vychovatelkou. Všechny ovládají veškeré výchovné aktivity – tělovýchovné, výtvarné, rukodělné i hudební. Jsou schopné týmové práce, vzájemně vstřícné komunikace a spolupráce. Jejich práce vede k zajištění optimální pedagogické péče pro všechny žáky multikulturní společnosti. Obsah činností je přiměřený věku a je kladen důraz na požadavek dobrovolnosti.

Odborné zaměření si pedagogičtí pracovníci v ŠD dále prohlubují v akreditovaných kurzech i samostudiem.

8. Ekonomické podmínky

Úplata za vzdělání a poskytnutí školských služeb

Úplata je stanovena podle vyhlášky č. 74/2005 sb. o zájmovém vzdělávání.

Úhrada úplaty může být plátci snížena nebo prominuta v souladu s §11 článkem 3. a 4. uvedené vyhlášky na základě písemné žádosti předložené předem.

Pokud se změní podmínky rodiny tak, že zanikne důvod ke slevám, jsou plátci povinni bez vyzvání zahájit placení úhrady.

Výši úplaty může ředitel snížit nebo od úplaty osvobodit, jestliže:

a) žák nebo jeho zákonný zástupce je příjemcem opakujících se dávek pomoci v hmotné nouzi podle zákona o pomoci v hmotné nouzi,

b) žákovi nebo jeho zákonnému zástupci náleží zvýšení příspěvku na péči podle zákona o sociálních službách, nebo

c) žák svěřený do pěstounské péče má nárok na příspěvek na úhradu potřeb dítěte podle zákona o státní sociální podpoře a tuto skutečnost prokáže řediteli.

Pokud za žáka není uhrazena úplata, ředitel školy může rozhodnout o vyloučení žáka ze ŠD.

Úplata je stanovena ve dvou splátkách: za období září – prosinec a leden – červen a je prováděna převodem na bankovní účet školy. Ve výjimečných případech lze platit v hotovosti na pokladně u hospodářky školy.

Výše úplaty je aktualizována ve Vnitřním řádu ŠD.

9. Podmínky přijímání žáků a podmínky průběhu a ukončování vzdělávání

Školní družina slouží žákům 1. stupně.

O zařazení žáků do ŠD rozhoduje ředitel školy.

Umístění žáků do ŠD není nárokové, tzn., že žáci, kteří se stali žáky ZŠ Brno,

Janouškova 2, příspěvková organizace, nejsou automaticky přijímáni do ŠD.

Přednostně jsou přijímáni:

  • žáci 1. – 3. ročníků
  • dojíždějící žáci
  • děti samoživitelů

Vzhledem k tomu, že kapacita ŠD je 180 žáků, nemusí být přijati žáci, jejichž:

  • zákonní zástupci jsou nezaměstnaní
  • na mateřské nebo rodičovské dovolené
  • řádně a včas neplatili v minulém období poplatky za ŠD

Dále nemusí být přijati žáci, kteří:

  • plně nevyužívají provozní dobu ŠD (opakované odchody ze ŠD hned po

obědě)

  • závažným způsobem porušili pravidla chování stanovená Vnitřním řádem ŠD

Při nástupu žáků do ŠD vyplňují zákonní zástupci tzv. Přihlášku do ŠD a při ukončení docházky tzv. Odhlášení docházky do ŠD.

Přihlašování a odhlašování

V ŠD je určena jako vedoucí zaměstnanec vedoucí vychovatelka, která zajišťuje přihlašování a odhlašování žáků ŠD, vybírání poplatků, předávání informací rodičům, námětů a stížností.

Do ŠD je přihlášen žák až po řádném vyplnění Přihlášky do ŠD zákonným zástupcem.

Zákonní zástupci sdělí vychovatelům ŠD rozsah docházky a způsob odchodu ze ŠD, dále uvedou telefonické spojení a informaci o zdravotní způsobilosti žáka.

Omluvu nepřítomnosti žáka, odchylky od docházky, nebo způsobu odchodu sdělí vychovateli ŠD zákonný zástupce písemně prostřednictvím formuláře „Uvolnění žáka z ŠD“ (ke stažení na webových stránkách školy).

Žáka nelze z ŠD uvolnit po telefonické domluvě ani formou SMS zprávy.

Žáka nelze fyzicky předat žádné jiné osobě, než uvedené v Přihlášce do ŠD, pokud k tomu zákonní zástupci nedají písemný souhlas.

Odhlášení žáka ze ŠD lze pouze formulářem Odhlášení z ŠD.

10. Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků, ochrany před sociálně patologickými jevy a prevencí rizikového chování, před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí

Žák je povinen bezodkladně informovat vychovatele o jakýchkoliv projevech šikany nebo diskriminace, nepřátelství, násilí.

Žáci se chovají v ŠD tak, aby neohrozili zdraví své nebo zdraví svých spolužáků.

Při zájmových činnostech a výchovách se řídí bezpečnostními předpisy pro dané místo (žáci jsou seznámeni s bezpečnostními předpisy na začátku školního roku, v průběhu roku před každými aktivitami a před vedlejšími a hlavními prázdninami).

Každý úraz, poranění či nehodu, k níž dojde v průběhu pobytu v družině, jsou žáci povinni ihned ohlásit.

Dle nutnosti zajistí vychovatel nebo jiný zaměstnanec školy zraněnému žákovi lékařské ošetření, sepíše záznam o úrazu a neprodleně oznámí tuto skutečnost zákonným zástupcům. Pokud je úraz vyhodnocen jako závažný, kontaktuje vychovatel záchrannou službu na tel. čísle 155.

Žáci dodržují hygienická pravidla a návyky, je nutný zvýšený dohled vychovatelů na umývání rukou před odchodem do školní jídelny a po použití WC.

ŠD dbá na dodržování pitného režimu.

11. Umístění ŠVP ŠD

 ŠVP ŠD ředitel zveřejní na přístupném místě školy.                                                                                          

12. Dokumentace ŠD

V ŠD se vede tato dokumentace:

  • Písemné přihlášky žáků, zmocnění pro vyzvedávání žáků a souhlas zákonných zástupců s GDPR
  • Třídní knihy jednotlivých oddělení
  • Vnitřní řád ŠD
  • Docházkový sešit pro ranní a odpolední družiny
  • Výchovně – vzdělávací plán ŠD
  • Kritéria přijímání žáků do ŠD
  • Celoroční plán akcí
  •  Roční hodnocení práce školní družiny
  • Kniha úrazů a záznamy o úrazech žáků (uložena na sekretariátu školy)

13. Tematické okruhy

1. Místo, kde žijeme    
                     Popis činnostiČíslo rozvíjené kompetence
Náš domov    
Moje rodina Můj domovVyprávíme si o životě naší rodiny.3, 4, 5
Kreslíme a malujeme, jak trávíme s rodiči náš společný volný čas.4, 5
Ptáme se, co kdo dělá v našich rodinách – kresba, malba, koláž.3, 6
 Popisujeme domy, (byty) v nichž bydlíme – orientace v okolí bydliště.2, 3, 4
Stavíme náš dům ze stavebnicových dílů.2, 3, 5
Stavíme si ideální dům, v němž bychom chtěli v budoucnosti bydlet.2, 4, 5
Zařizujeme si náš pokoj – nábytek a další vybavení vystřihujeme z barevných papírů, sestavujeme různé varianty a celek dokreslujeme.2, 3, 4, 6
Škola    
Naše školaProcházíme školu a snažíme se správně orientovat.1, 2, 6
Zjišťujeme, kdo všechno v naší škole pracuje.1, 3
Zamýšlíme se nad tím, co je v naší škole hezké, a co bychom rádi naopak změnili.1, 6
Projektujeme ideální třídu, která by se nám líbila a do níž bychom rádi chodili a návrhy výtvarně zpracujeme.1, 6
Zdobíme prostory školní družiny i školní chodbu.1, 6
Kreslíme a vymýšlíme logo družiny nebo oddělení.1, 6
Cesta do školyPovídáme si o cestě do školy a domů. Ptáme se na bezpečnost cesty každého z nás.1, 2, 4
Zajímáme se o dopravní značky v našem okolí – určujeme značky a jejich význam.1, 2, 6
Na vycházkách sledujeme dodržování pravidel silničního.1, 3, 5
Soutěžíme ve znalosti dopravních značek a předpisů.1, 5, 6
Vyrábíme si dopravní značky (pexeso).2, 5
Výtvarně znázorňujeme různé dopravní prostředky.1, 3
Hrajeme si na policisty, chodce, cyklisty.2, 3, 5
Beseduje na téma: Moje kolo a jeho výbava.2, 3, 4
Orientujeme se v mapě fyzické i počítačové2, 4
Chodec, cyklistaOdhalujeme nástrahy na cestách pro chodce a cyklisty, (podchody, nadchody, cesta po silnici v místě, kde chybí chodník).3, 4, 5
Naše město    
Město, v němž žijemePlánujeme vycházky k zajímavostem našeho města (budovy, muzea, sochy, dominanty).1, 2, 5, 6
Kreslíme a malujeme místa, kde je nám dobře, kam rádi chodíme (přírodní zákoutí, hřiště, kino, knihovna …).1, 3, 4
Společně výtvarně zobrazujeme naše město.1, 2, 4
Kreslíme mapu místa, kam chodíme na procházku.2, 5, 6
Kulturní a společenský životSeznamujeme se s místem a činností Radnice městské části Brno – sever.1, 2, 3
Besedujeme o znaku města Brna, o činnosti zastupitelů, primátora města …1, 3, 4
Prohlédneme si významné budovy ve středu města Brna.1, 3, 4, 5
Seznamujeme se s posláním – pošty, knihovny, lékárny, nákupního střediska, banky …1, 3, 5
Služby a profeseZajímáme se o služby v místě bydliště a školy (čistírna, kadeřnictví, restaurace, kino, oprava obuvi…).1, 2, 6
Zajímáme se o profese (policisté, lékaři, knihovnice, kadeřnice, prodavači, zdravotní sestry …).1, 3
Besedujeme na téma: Čím bych chtěl být.1, 4, 5
Kreslíme vybraná povolání a hrajeme si na povolání.2, 4
Nakupujeme a prodáváme – hra na prodavače a kupující.2, 3, 4
IZSOpakujeme si důležitá telefonní čísla – policie, hasiči, záchranná služba.1, 4
Besedujeme o práci příslušníků policie a o porušování zákona (alkohol, drogy, krádeže apod.) ptáme se jak takovému trestnému jednání předcházet.1, 4, 5
Besedujeme o poskytnutí první pomoci, seznamujeme se s obsahem lékárničky.1, 4, 5
Hrajeme si na Ztráty a nálezy (našli/ztratili jsme peněženku, doklady, klíče …).1, 4, 5
Na poštěPosíláme dopisy, hrajeme si na doručovatele.1, 2
Píšeme pohledy s adresou, soutěžíme o nejlepší návrh poštovní známky.2, 4
Hledáme dům podle adresy, na budovách hledáme popisná a orientační čísla.2, 3, 5
Knihovna a knihyJdeme navštívit knihovnu.3, 5, 6
Chodíme na besedy s knihovnicí.1, 3, 4
Besedujeme o naší nejoblíbenější knize, povídáme si o ilustracích, které ji doplňují.3, 5
Diskutujeme o hrdinech, o nichž rádi čteme, seznamujeme ostatní s naší domácí knihovničkou.1, 3, 6
Čteme pověsti a příběhy z našeho regionu (Brněnské pověsti).1, 6
Výtvarně zpracováváme a dramatizujeme pohádky a pověsti.1, 2, 6
Vyrábíme obal na knihu, tvoříme záložku.1, 6
 1, 3, 4
Hledáme básničky, písničky o našem městě (o městě).1, 3, 5
Organizujeme recitační a pěveckou soutěž.1, 3, 6
Naše okolí    
Výlety do přírody a okolíSeznamujeme se s mapovými značkami.1, 2, 3
Učíme se poznávat světové strany.2, 6
Cestujeme prstem po mapě, „navštěvujeme“ známá místa, kde někteří z nás byli, a vyprávíme si o nich.1, 3, 6, 7
Soutěžíme, kdo zná více slov od určitých písmen (jméno, město, rostlina, zvíře, věc…) zajímáme se o vlajky států, kreslíme je.1,2
Tradice našeho města    
Tradice a zvykyNavštívíme některé muzeum.1, 3, 5, 6
Besedujeme o historii města.1, 3
Hledáme místa, kde k událostem podle pověsti došlo.2, 6
Navštěvujeme historickou část města Brna.3, 5, 6
Besedujeme o rozdílech mezi životem dnes a dříve.1, 3
Besedujeme o lidových tradicích a zvycích všech ročních období a vyrábíme na daná témata (Velikonoce, vánoce, Masopust, čarodějnice, sv. Martin …).1, 2, 6
Pořádáme dětský karneval.1, 2, 3, 4, 5, 6
 Zapojujeme se dle možností do místních slavností (Rozsvěcování vánočního stromečku – nám. SNP) a do akcí školy (jarmark, besídky…).3, 4, 5, 6  
2. Lidé kolem nás    
Rodina
RodinaBesedujeme o rodičích a prarodičích, uvědomujeme si rodinné vzory a učíme se ohleduplnosti a úctě ke starším lidem.3, 4  
Představujeme povolání našich rodičů a prarodičů, pantomimicky je předvádíme a kreslíme.3, 4
Povídáme si o tom, jak děti tráví volný čas s rodinou – výlety, rodinná setkání, oslavy…, jak pomáháme doma.3, 4, 6
Den matekBesedujeme o tom, co pro nás znamenají naše maminky, kreslíme, čím se doma zabývají, co pro nás dělají ….1, 3, 4
Vyrábíme dárky pro radost maminkám.3, 4, 6
Kreslíme portrét maminky.2, 6
Finanční gramotnostBesedujeme o tom, co je to plýtvání (jídlem, penězi, energií) ptáme se, jak můžeme šetřit (peníze, jídlo i energii). 4, 5
Seznamujeme se s cenami výrobků (potraviny, hračky…).2, 4, 5
Hrajeme si na obchod, používáme slovíčka „prosím“ a  „děkuji“, zkoušíme reklamovat výrobek.1, 3, 6
Kamarádi    
KamarádiSestavujeme pravidla soužití a žebříček hodnot pro činnost v ŠD.2, 4, 5
Učíme se vnímat svůj osobní prostor2, 3, 4
Umíme se vcítit do pocitů kamaráda a vyjádřit mu porozumění.2, 3, 4, 5
Učíme se naslouchat druhým.2, 3, 4
Kreslíme portréty našich vrstevníků.3, 6
Při hře zjišťujeme, jak se známe (poznáváme kamaráda po hlase nebo hmatu, máme-li zavázané oči).1, 3, 5
Povídáme si o rozdílu mezi slovy kamarád, přítel a spolužák.1, 3, 4
Vyprávíme ostatním o našem nejlepším kamarádovi a o dobrých vlastnostech.2, 4
Všímáme si věcí, za které můžeme kamarády pochválit.1- 6
Tolerance a pořádekHledáme v okolí věci, které můžeme pochválit a ocenit, hrajeme si hru Optimisté a pesimisté.2, 3, 4, 5
Přemýšlíme o vandalismu, opravujeme poškozené hry, uklízíme si školní tašky, věnujeme se sebeobsluze.2, 5, 6
Kriticky hodnotíme naši třídu a společně se domluvíme, čím můžeme vylepšit její vzhled.2, 6
Hrajeme si na „malého pomocníka“ – hledáme, kde můžeme pomoci.2, 4, 6
Lidé a světČteme si pohádky z různých světadílů a malujeme k nim ilustrace.3, 6
Seznamujeme se se světem pomocí knížek, encyklopedií, atlasů a PC techniky (odlišnost obyvatel, jazyk, zvyky, jídlo, vlajky, fauna, flora, odlišná kultura).1, 3, 7
Svátky a oslavy    
Oslavy a svátkySeznamujeme se se jmény v kalendáři a zapíšeme si všechny spolužáky, kteří budou mít v tomto školním roce svátek, abychom jim mohli blahopřát.1, 4, 5
Vyrábíme přání pro oslavence.1, 4, 6
Halloween, Dušičky, sv. Martin, Čarodějnice…Tvoříme pozvánky a plakáty.3, 4
Vyrábíme masky a doplňky k nim (módní přehlídka).2, 4
Dlabeme dýně.1, 4
Vyrábíme lucerničky, koně, svíčky (výrobky na dané téma) … 
Kreslíme zážitky z oslav a svátků.3, 4
Advent a VánoceVnímáme začínající atmosféru Vánoc, čteme si v knížkách o Vánocích, vyprávíme si o smyslu adventní doby.2, 3
Vyrábíme Mikuláše, čerty, anděly.3, 4
Vyprávíme si o vánočních zvycích u nás a ve světě (odlišnosti v rodině).1, 3
Posloucháme a učíme se koledy.1, 6
Na vycházkách pozorujeme výzdobu města, ulic, obchodů. Navštívíme Vánoční trhy na nám. Svobody.3, 4
Vyrábíme vánoční ozdoby.1, 2, 6
Pečeme a zdobíme perníčky.1, 6
Naši třídu si zdobíme vánočními motivy.6
Vyrábíme přáníčka k Vánocům a jmenovky k dárkům.4, 6
Uspořádáme vánoční besídku a rozdáme si na ni dárečky.1 – 6
VelikonoceČteme si o národních a místních zvycích spojených s jarem. Vyrábíme velikonoční výrobky.1, 3 1, 6
Zdobíme třídu symboly Velikonoc.5, 6
Den učitelů a ostatních pedagogůPovídáme si o osobnosti J. A. Komenského.1, 2, 3
Vyrábíme drobné dárečky pro vychovatelky a učitele.1, 4, 5
MDDPovídáme si o významu Dne dětí, společně plánujeme sportovní odpoledne.1, 2, 3
Pravidla slušného chování    
Kouzelná slovíčkaBesedujeme o „kouzelných“ slovech (děkuji, prosím, omlouvám se) a jejich významu.1, 2, 3
Hrajeme si a učíme se správně zdravit, podat ruku, požádat o něco, zeptat se, poděkovat za zaslané informace …3, 4
Člověk mezi lidmiV knihovně si půjčujeme knížku o společenském chování a ve scénkách si podle ní cvičíme etiketu.1, 2, 4
Besedujeme, jaké chování očekávají dívky od kluků – a kluci od dívek, jaké děti od dospělých – a dospělí od dětí.1, 3
KulturaNávštěva knihovny, kina, divadla, výstavy…(uvědomujeme si pravidla slušného chování).1, 3, 4, 5
Vybíráme vhodný oděv na kulturní představení.1, 4, 6
Besedujeme o nástrojích v orchestru, posloucháme hudební ukázky.1, 3, 6
Malujeme hudební nástroje.1, 6
Kreslíme zážitky z kulturních akcí.4, 6
Na příkladech si připomínáme vhodné a nevhodné chování v dopravních prostředcích, na silnicích, na přechodech, na chodníku, hovoříme o následcích dopravní nekázně.1- 6
Jak mluvímeCvičíme si jazyk (jazykolamy, dechová cvičení).1, 3, 5
Pomocí říkadel a básniček cvičíme rytmus a melodii jazyka.1, 3, 5
Vyprávíme si pohádky a příběhy ze života.3, 5, 6
Dramatizujeme jednoduché pohádky a příběhy.1, 2, 6
Čteme nahlas s porozuměním a správnou artikulací z knih a časopisů.1, 3, 6
Vyprávíme si o využití lidského těla k neverbální komunikaci, pracujeme s gesty.2, 3, 4, 5
Pantomimicky předvádíme povolání, sporty, pocity.2, 3, 4, 5, 6
StolováníSeznamujeme se s pravidly slušného chování při stolování ve veřejných prostorách (restaurace).1, 3, 5
Cvičíme se ve správném stolování.3, 4
Dodržujeme zásady správného stolování a hygieny ve školní jídelně.1, 3
Mediální výchovaPovídáme si o pořadech v televizi, v kině doporučujeme si vhodné pořady, argumentujeme, proč se nám líbí a nelíbí.3, 6
Porovnáváme realitu, (naše zkušenosti) s některými filmovými příběhy.2, 3, 5
Připravíme si vědomostní „ televizní „ soutěže a zahrajeme si je (Kufr, Riskuj, Junior kvíz…).1, 2, 6
Výtvarně ztvárňujeme pořad určený dětem, napíšeme jeho krátký scénář.2, 3, 6
3. Lidé a čas    
Denní režim  
Průběh dne, týdne, víkenduVyprávíme si o zásadách pravidelného denního režimu, učíme se rozlišovat povinnosti a zábavu.1, 2, 3, 6
Kreslíme, co nás nejvíce baví, co nás baví méně, čemu věnujeme nejvíce času, co musíme dělat každodenně.1, 5, 6
Při hře vybíráme jednotlivé činnosti denního režimu, přiřazujeme k nim vhodnou denní dobu a odhadujeme, jak dlouho se jim většinou věnujeme.2, 5, 6
Besedujeme o čase, který lidé promarní, uvádíme příklady, kdy čas využíváme špatně.1, 2, 6
Besedujeme o možnostech správného využívání volného času, zjišťujeme, čemu říkáme aktivní odpočinek.3, 6
Plánujeme správný režim jednoho běžného dne, týdne (pracujeme ve skupinách).1, 5
Besedujeme na téma: Jak jsem trávil víkend, malujeme, co jsme zažili a navrhujeme jiný program pro další víkendy.2 – 6
KalendářTvoříme roční kalendář důležitých akcí ŠD.3, 4
Příprava do školySeznamujeme se s křivkou výkonnosti člověka v průběhu dne a podle ní připravujeme postup při přípravě na vyučování.1, 2
Využíváme hry, při nichž si cvičíme paměť, pozornost, postřeh, soustředěnost, tvořivé myšlení.1, 3
Využíváme PC pro získávání informací, pracujeme s didaktickými hrami.1, 5, 7
ČasUkazujeme si měřidla času, získáváme informace o měření času v historii lidstva  (PC, knihy).1, 3, 5, 7
Kreslíme, malujeme různá měřidla času.1, 5
Besedujeme nad rozdíly časových pásem.1, 3
Vyrábíme si z papíru vlastní papírové hodiny s pohyblivými ručičkami. Využijeme je pro určování a odhad času.2, 3, 6
Besedujeme o nebezpečí spěchu, který často přinese zbytečná zranění.5, 6
Připravíme výstavku fotografií a obrázků na téma „My a čas“, na nichž čas hraje důležitou roli.1, 3, 4
Besedujeme o tom, co může člověk v jednotlivých věkových obdobích zažít a naučit se.1, 2, 3
Volný časOhlížíme se za prázdninami. Shromáždíme pohlednice a obrázky z míst, která jsme navštívili, a povídáme si o nich.1, 2
Před prázdninami si připravujeme plán všech aktivit, kterým se chceme věnovat v létě, popisujeme je a malujeme.1, 2, 6
Lidé dříve a dnes  
Změny městaNa vycházce sledujeme rozdíly mezi starými domy a novostavbami.1, 3, 5
Kreslíme historické i novodobé budovy.1, 3, 5
KronikaProhlížíme staré školní fotografie našich rodičů a prarodičů a porovnáváme s našimi fotkami.2, 3
Hledáme staré zprávy o naší škole.2, 3, 4
Minulost a současnostČteme si o životě žáků z různých společenských vrstev, o jejich povinnostech, radostech, starostech, srovnáváme situaci s dneškem.1, 3, 5
Besedujeme o domácnosti dříve a dnes – vybavení, nábytek, doplňky, spotřebiče (Technické muzeum).1, 3
Vyprávíme si, jak nám technika může pomáhat, ale i škodit.2, 4, 5, 6
Vymýšlíme si a vyrábíme domovní znamení, které by mohlo označovat náš dům.2, 5, 6
Lidová slovesnostČteme české pohádky, říkadla, básničky, hádanky, jazykolamy. Vyprávíme si a odpovídáme na otázky týkající se života v minulosti, ilustrujeme pohádky, hrajeme scénky z pohádek.1, 2, 3, 4, 6
Učíme se a zpíváme lidové písně.1, 2, 6
Řemeslná výrobaSeznamujeme se s tradiční řemeslnou výrobou.1, 3, 6
Bydlení dříve a dnesBesedujeme nad encyklopediemi bydlení.1, 3
Vyprávíme si, jak se žilo na hradech a zámcích – společně kreslíme, vystřihujeme, sestavujeme a lepíme hrady a zámky.1, 2, 3, 6, 7
Sledujeme současné možnosti ekologických staveb (pasivní domy, využití dešťové vody, solární energie, tepelná čerpadla, …).1 – 7
4. Rozmanitost přírody      
Příroda okolo nás – živočichové, rostliny    
Přírodní společenství – les / stromyPři vycházkách do lesa či parku upevňujeme pravidla chování v přírodě.1, 2
Na vycházkách pozorujeme stromy a v knížkách a encyklopedii hledáme údaje o jejich růstu, pěstování, plodech atd.3, 5, 6
Kreslíme určitý strom v jednotlivých ročních obdobích.2, 6
Pomocí obrázků porovnáváme, jak se v jednotlivých ročních obdobích příroda mění.1, 6
PřírodninyVyužíváme listy a plody vybraného stromu pro koláže.1, 2, 3
Obtiskujeme listy – využíváme různé techniky pro výtvarné činnosti.1, 2, 6
Sbíráme plody a tvoříme s nimi (zvířátka z kaštanů, korálky z jeřabin…).3, 5, 6
Přírodní společenství – les / živočichovéNa vycházkách pozorujeme hmyz, učíme se je poznávat a pojmenovávat.1, 2
Čteme knihu Ferda Mravenec a kreslíme mravence a jiný hmyz.1, 6
Učíme se poznávat ptáky podle vzhledu a zpěvu.1, 2, 4
Besedujeme nad obrázky ptáků, využíváme videozáznamy a populárně naučnou literaturu.1, 2, 6
Sledujeme, kdy k nám přilétají různé druhy tažných ptáků, zjišťujeme, kdy a kam odlétají.1, 2, 6
Pracujeme s atlasem ptáků a využíváme PC a hry.1, 2, 6, 7
Kreslíme ptáčky v zimě, víme co jim chutná/škodí.3, 5, 6
V zimě pozorujeme stopy ptáků na sněhu.1, 2
Při vycházkách do přírody nasloucháme zvukům přírody, určujeme původce zvuků.1, 6
V dubnu, Měsíci ptactva, přemýšlíme, co znamenají ptáci v našem životě a jak se o ně starat.1, 2, 5, 6
Poznáváme volně žijící zvířata u nás. Využíváme atlasy, encyklopedie a informace z PC.1, 3, 4, 7
Na vycházce pozorujeme zvířata a jejich stopy, navštívíme oboru.1, 3, 4
Navštívíme ZOO a poznáváme exotická zvířata.1, 3, 5
Kreslíme a malujeme své oblíbené zvíře, hovoříme o něm.1, 6
Skládáme origami zvířat.1, 2, 6
Besedujeme o vývoji zvířat, porovnáváme rozdíly v zastoupení zvířecích druhů od pravěku po současnost.1, 3, 6
Kreslíme, malujeme, modelujeme prehistorické zvíře podle své fantazie.1, 6
Přírodní společenství – les / rostlinyPovídáme si o různých druzích rostlin a jejich podmínkách k životu, využíváme atlasy, encyklopedie a informace z PC.3, 5, 6, 7
Pečujeme o květiny  – pěstujeme, přesazujeme, zaléváme.1, 2, 6
Výtvarně zpracováváme motiv květin.1, 2, 6
Návštěva Arboreta.1, 2, 6
Při vycházkách do přírody poznáváme lesní plody a zjišťujeme, které z nich jsou léčivé/jedovaté.1, 2
Od semínka po rostlinuPozorujeme klíčení semínek.2, 6
Čteme ukázku z příběhu „ Jak Křemílek a Vochomůrka zasadili semínko. Vymyslíme si zaklínadlo, kterým se semínko budí.2, 3, 4, 6
HoubyPoznáváme houby, které rostou v lese (pracujeme také s obrázky a atlasem hub).1,3
Poznáváme jedlé a jedovaté houby a učíme se pravidlům při sběru hub.1, 5
Hrajeme pexeso s obrázky hub.1, 2, 3, 6
Neživá přírodaSbíráme zajímavé kameny a porovnáváme s obrázky z encyklopedií.1, 2, 6
Při vycházce pozorujeme život pod zvednutým kamenem.4, 5
Malujeme na oblázky, které jsme donesli z vycházek.2, 6
Za dobrodružstvím přírodyHrajeme pexesa s náměty živočichů.1, 2, 3
Soutěžíme v poznávání zvířat.1, 2, 3
Soutěžíme v názvech rostlin nebo zvířat začínajících určenými písmeny abecedy.1, 2, 5
Napodobujeme hlasy zvířat (některé hlasy žáci předvádějí, jiné hádají, pak si role vymění).2, 3, 4
Určujeme rostliny podle výrazné vůně a hmatu (česnek, křen, cibule, …).  1, 3
Práva zvířatBesedujeme o právech každého zvířete na život. Vyprávíme si o útulcích pro zvířata.2, 3, 5
Zajímáme se o planetu Zemi a o chráněné živočichy, pracujeme s tzv. Červenou knihou.1, 3, 5, 6, 7
Domácí mazlíčciVyprávíme si o domácích zvířatech a na základě vlastních zkušeností si vysvětlujeme, jakou péči vyžadují.1, 6
Kreslíme domácí mazlíčky.2, 4, 6
Roční období  
Náměty pro všechna roční obdobíBesedujeme o ročních obdobích – sledujeme změny v přírodě, život zvířat, vztahy mezi zvířaty.1, 2
Čteme si o přírodě a jejich proměnách.1, 3
Učíme se básničky a písničky s přírodní tématikou.1, 3, 5
Pomocí obrázků porovnáváme, jak se v jednotlivých ročních obdobích příroda mění.1, 6
Dramatizujeme jednoduché pohádky se zvířecími hrdiny.1, 3
Na vycházkách pozorujeme změny v přírodě a malujeme je.1,3
PodzimSoutěžíme v poznávání ovoce a zeleniny podle hmatu, chuti, vůně.1, 3
Vyrábíme draky.2
Vyrábíme z plodů podzimu (kaštany, jeřabiny, brambory – skřítek Podzimníček, dlabání dýní).1, 2, 3, 6
Zamykání lesa – vlastnoručně vyrobíme klíč a na vycházce zamkneme les a uspíme broučky.1, 2, 3
ZimaKrmíme ptáčky v parku.3, 6
Vyrábíme krmítka ze špejlí.1, 6
Připravujeme vánoční strom pro zvířátka.1, 6
Jaro – začátek létaNa vycházce pozorujeme jarní práce na zahradách a v okolí školy.1, 3
Kreslíme a malujeme první jarní květiny.1, 6
Kreslíme mláďata domácích zvířat.1, 6
Odemykáme les – vítáme jaro.1, 2, 3
Těšíme se na prázdniny (kam pojedeme na dovolenou – moře, hory, cizí země, cestování po ČR, hrady zámky, aquaparky…).1 – 7
Piknik v trávě – rozloučení se školním rokem (letní občerstvení, ovoce, zelenina…).3, 4, 5, 6
Časové údajePovídáme si o rozdílech – den, týden, měsíc, rok, datum narození, 1. podzimní, zimní, jarní a letní den).1, 2, 3, 6
Vyrábíme koláže charakterizující jednotlivé měsíce (roční období).1, 2, 3
Dramatizujeme pohádku O dvanácti měsíčkách.1, 2, 3, 4
Počasí  
PranostikyV literatuře vyhledáváme pranostiky, čteme je a uvažujeme o jejich smyslu.1, 2, 3
Tvoříme meteorologický kalendář přírody, do kterého každý den pomocí značek zaznamenáváme počasí – teplotu, srážky, vítr, oblačnost.1, 3, 4, 6
Porovnáváme pranostiky z kalendářů k jednotlivým dnům s aktuálním vývojem počasí.2, 3, 5
Vysvětlujeme si pojmy – tornádo, supercela, důvody záplav. Povídáme si o změnách klimatu na Zeměkouli.1, 2, 4, 7
Voda  
Koloběh vodyKreslíme koloběh vody v přírodě.1, 3, 6
 Besedujeme o vodě, jejím skupenstvích a o významu vody (s využitím obrázkového materiálu z dětských encyklopedií a PC).1, 2, 7
Ochrana životního prostředí    
Den ZeměVytvoříme plakát ke Dni Země.2, 4, 5
Při vycházkách do okolí školy pozorujeme čistotu a úpravu okolí.1, 3, 5
Organizujeme úklid okolí školy a ŠD.5, 6
Učíme se třídit odpad.1, 5, 6
Chráníme životní prostředí  Besedujeme o tom, jak člověk škodí nebo prospívá lesu.1, 4, 5
Besedujeme o tom, jak člověk škodí nebo prospívá naší planetě (uhlíková stopa …).1, 2, 7
Hra na téma: Co do lesa nepatří.1, 2, 5
Vyprávíme si o nebezpečí ohně ve volné přírodě.1, 6
Besedujeme o vlivu člověka na život zvířat ve volné přírodě.3, 6
Navrhujeme, jak chránit přírodní prostředí v našem nejbližším okolí.1, 3, 5
Besedujeme o chráněných druzích zvířat a rostlin.1, 2, 3
Besedujeme o sběru léčivých rostlin, o výrobě léků, krémů a čajů z bylin.1, 3, 4
Lisujeme rostliny, které rostou na našich lukách, a tvoříme z nich herbáře.1, 6
Prohlížíme atlas léčivých rostlin.1, 6
Navštívíme botanickou zahradu.1, 3, 4. 5
Povídáme si o tom, jak šetřit vodou a o získávání alternativních zdrojů energie.1, 2, 5, 7
5. Člověk a jeho zdraví    
Poznáváme svoje tělo    
Lidské těloProhlížíme encyklopedie o lidském těle a jeho funkcích.1, 2, 3
Na arch balicího papíru obkreslujeme postavu jednoho z žáků a do obrysu dokreslujeme nejdůležitější tělesné orgány.3, 4, 5
Povídáme si o rozdílnostech lidského těla.1, 2, 3
Učíme se chápat právo na vlastní tělo a jeho ochranu.1, 4, 5
Péče o zdraví    
Zdravý životní stylVyprávíme si o otužování a zdravém životním stylu.1, 3
Zjišťujeme, jak správně relaxovat a odpočívat (odpočinek tělesný, psychický).5, 6
Oblékáme se podle počasí a ročního období.1, 6
HygienaKontrolujeme běžnou denní hygienu (čistota rukou, kapesníky, čistota oděvu …)3, 5, 6
Besedujeme o osobní hygieně a jejím významu.1, 4, 5
Ujasňujeme si hygienické zásady při kašli, kýchání, použití WC, stolování… upozorňujeme se navzájem na prohřešky proti těmto zásadám.1, 2, 3
Zdravý jídelníčekSestavujeme desatero zásad zdravé výživy.1, 2
Kreslíme a modelujeme ovoce a zeleninu.1, 3, 6
Sestavujeme zdravý týdenní jídelníček a doplňujeme ho kreslenými i vystřiženými obrázky.3, 4
V časopisech hledáme obrázky zdravých a méně zdravých potravin.4, 5, 6
Soutěžíme ve smyslovém poznávání (čich, hmat, chuť) zeleniny, ovoce, koření a dalších potravin.1, 3
Besedujeme o přírodních a uměle připravených vitamínech.3, 4
Sestavujeme potravinovou pyramidu zdravého jídelníčku.3, 4, 7
Zdraví a nemocČteme o dětských nemocech a jejich léčení, zajímáme se o zdravotní prevenci.1, 6
Povídáme si o tom, jak pečovat o své zdraví, zacházet s léky (při nesprávném užívání nám mohou škodit), co je to respirační doba léků.1, 2, 3
Vyprávíme si o režimu dne při léčení doma na lůžku.1, 3
Čteme a vyprávíme si o tom, jak předcházet úrazům, co se nám může stát při koupání, při jízdě na kole …1, 3
Učíme se ošetřovat jednoduchá zranění.1, 2
Hovoříme o tom, kdy a kde najdeme lékařskou pohotovost.1, 5
Vyprávíme si své zkušenosti z pobytu v nemocnici nebo u lékaře. Vytváříme si správný názor na lékaře jako na pomocníka při udržování našeho zdraví.1, 4
Hrajeme si na lékaře a na pacienta. Nebojíme se návštěvy ordinace.2, 3
Příroda léčíVyhledáváme léčivky v atlase rostlin a zjišťujeme, jaké mají účinky.1, 5
Povídáme si o tom, jak se dříve léčilo.1, 3
Péče o vzhledPři aktivitách v ŠD zařazujeme protahování těla.6
Soutěžíme ve znalostech základních hygienických návyků a v dovednostech při péči o náš zevnějšek.2, 3
Povídáme si o péči o náš chrup – Světový den ústního zdraví (20. března).1, 2, 3
Předcházení úrazůmPředvádíme, jak se máme chovat na ulici, v dopravních prostředcích apod., abychom se vyhnuli úrazu.1, 4
Učíme se řídit svoje jednání a chování tak, abychom neohrožovali sebe i své okolí, dodržujeme bezpečnost při hrách.1, 2, 3, 4
Na modelových situacích zkoušíme chování při snaze neznámého člověka navázat s námi kontakt, učíme se přivolat pomoc dospělého nebo policie.1, 3
Ptáme se, co nám může uškodit (neznámá zvířata, lidé …).1, 3, 5
Poznáváme jedovaté a nebezpečné rostliny a houby.1, 2, 6
Prohlubujeme znalosti základů 1. pomoci.1, 2, 3, 5
Přenášíme zraněného, poskytujeme první pomoc při zlomenině.1, 2
Kontrolujeme podle seznamu, co vše má obsahovat příruční lékárnička.1, 2, 6
Učíme se používat lékárničku.1, 2, 4, 5
Vyprávíme, co se nám nebezpečného přihodilo, jak jsme situaci zvládli.3, 5
Učíme se telefonovat – oznámíme úraz, přivoláme pomoc, „hovoříme“ s dětským krizovým centrem, linkou důvěry  (vytváříme modelové situace).1, 4
Návykové látkyBesedujeme o návykových látkách, s nimiž se můžeme setkat. Odhalujeme další nebezpečí, která nás mohou ohrozit (injekční jehly, neznámé nápoje, bonbony …).1 – 6
Kreslíme návrhy plakátů proti kouření, alkoholu a užívání návykových látek.5, 6
Pobyt venku    
Každodenní pobyt venku/sportChodíme do přírody, do parku, na školní hřiště …5, 6
Organizujeme sportovní a závodivé hry.6
Hrajeme hry propojující tělesnou zdatnost s rozvojem paměti a orientace v přírodě.6
Seznamujeme se s pravidly míčových her a cvičíme se s jejich dodržování.6
Hrajeme vybíjenou i kopanou na hřišti,6
Na hřišti pořádáme jednoduché soutěže s míčem, švihadlem, lanem, gumou, kruhy…6
Seznamujeme se s pravidly různých sportovních disciplín.2, 3, 6
Učíme se sportovat v duchu „fair play“.1, 2, 5
V parku využíváme veškeré herní prvky, které park nabízí.6
Během celého školního roku plánujeme a organizujeme zábavné sportovní odpoledne.6
Zimní radovánkySněhohrátky – stavíme sněhuláky, postavy ze sněhu, iglú …(Ledový sochař).6
Závodíme v hodu sněhovou koulí na cíl, do dálky ….6
Kreslíme do sněhu, do sněhové plochy vyšlapáváme jednoduché obrázky.6

© 2016 ZŠ Janouškova 2 Brno | ZenSoft.cz